mandag den 5. marts 2012

Delmål 3 af 12 - Spirende forår

Der er forår i luften og tid for delmål nr. 3

Har du ikke læst de foregående delmål, så kan du læse delmål 1 her og delmål 2 her.

Det hele handler om et mål, jeg har sat mig for 2012.

Jeg vil være (endnu) grønnere! 
- og dermed speede op for brugen af grøntsager, urter og bær.

Du er velkommen til at være med og kan sagtens hoppe med fra nu af. Der er 12 delmål ialt, ét hver måned.

Send mig en mail med "ja tak til blog-nyt" - så får du automatisk besked, når næste delmål er klar (og øvrige indlæg) - hvis du ikke allerede står på listen.

Nu skal det handle om forår...
Forår er nemlig spiretid!


Delmål nr. 3

HVAD skal der ske?:
Der skal fremstilles spirer - ja, rigtig hjemmedyrkede, friske, smagfulde og næringsrige spirer.
Lucerne, broccoli, bukkehorn, karse, linser, mungbønner - blot for at nævne nogle.


HVORFOR nu det?
Spirer - også kaldet "ungdommens kilde", er fulde af vitaminer, mineraler, enzymer, aminosyrer, antioxidanter og - hvis de udsættes for lys - også klorofyl. Når du spirer frø, korn, kerner, linser og bønner, kan deres næringsindhold bedre optages af kroppen. Spirer indeholder plantefibre og meget væske, hvilket er godt for fordøjelsen. Spirer er ud fra næringsmæssigt synspunkt så fulde af komprimeret næring, at de i nogle tilfælde vil være mere næringsrige pr. gram i forhold til selv udvoksede grøntsager. (kilde www.friskespirer.dk)

HVORDAN gøres det?
1. Først og fremmest skal der anskaffes nogle spirefrø og en spirebeholder. Jeg bruger denne spireboks, som jeg havde i mine gemmere :-).
Ved tilmelding af nyhedsbrev på www.friskespirer.dk, får du en meget overskuelig spireovertigt inddelt i sorter, iblødsætningstid, spiretid og sværhedsgrad.

2. Så skal du sætte dig lidt ind i, hvordan du gør, afhængig af hvilke frø/korn/kerner/
linser/bønner og hvilken spirebeholder, du har købt. Det gælder både mht. lys, hygiejne, dyrkningstid osv. 

F.eks. tåler spirer ikke direkte sollys, men lad dem stå lyst, da spirerne bruger lyset til at danne klorofyl. Klorofyl hjælper til at regenerere og udrense kroppen. Det er med til at bekæmpe infektion, støtte sårheling og fremme helbredet i blodkredsløbet, fordøjelsen, immun- og udrensningssystemerne.

3. Når spirerne er klar, kan de bruges overalt i maden, f.eks. på rugbrødsmadder, i gryderetter, i smoothies og juicer, i salatskålen, i pandekager m. fyld etc. Ikke nok med at det er så sundt, er det også en ren fryd for øjet og guf for ganen.


HVORNÅR (hvor ofte) skal det gøres?
Der skal som minimun laves nye spirer 2 gange om måneden (jeg vil forsøge at gøre det d. 10 og d. 20 i hver måned eller i dagene deromkring)  


Jeg glæder mig til at spire - på alle måder :-)!

Ps: tænker du: "åhrr.. det lyder da bare alt for kompliceret og besværligt", så læs denne lette spiringsmetode for begyndere. 

Ingen kommentarer: