søndag den 15. april 2012

Delmål 4 af 12 - Grøn hudpleje

Dette delmål handler (selvfølgelig) stadig om mad, men ikke på den almindelige spiselige facon, som vi mest kender og nyder den.
Denne gang er det grøn hudpleje, jeg har valgt som delmål.

Jeg har længe drømt om at tage mig tiden til at indføre flere hjemmelavede hudplejeritualer i min hverdag.

I forvejen er jeg ret grøn (læs; bevidst, og ikke uerfaren ;-)) på hudplejeområdet, idet jeg kun bruger naturkosmetik, og cremer, sæber mm. der betegnes som naturprodukter og økologiske.... MEN alligevel er der rigtig mange sjove navne på ingredienslisterne, som jeg slet ikke kender eller ved hvad er - og der er faktisk mange af dem, som slet ikke er så uskyldige og rene, som man foranlediges til at tro, desværre!.

Rebecca Persson ved meget mere på dette område, og jeg kan varmt anbefale hendes guide Hudpleje uden kemi til hele familien, hvori hun skriver ALT, der er værd at vide om grøn hudpleje.


Delmål nr. 4

HVAD skal der ske?:
Der skal findes opskrifter på grøn hudpleje, da jeg vil pleje min hud overvejende med næring, antioxidanter og fugt fra MAD.

HVORFOR nu det?
Ligesom jeg gerne vil vide, hvad jeg putter i munden, så vil jeg også gerne vide, hvad jeg putter på huden. Huden er vores største organ. Vi optager op til 60% af det, vi smører på vores hud - så det er ikke bare et tæt "hylster".
Det tiltaler mig rigtig meget at bruge maden i min hudpleje. Det virker helt logisk for mig. Så ved jeg præcis, hvad jeg "indtager". Den kontrol har jeg vist altid været lidt fikseret af ;-).
Jeg undgår unødvendige hormonforstyrrende, allergifremkaldende og miljøbelastende stoffer. Jeg sparer penge på dyre hudplejeprodukter, og miljøet skånes for produktionen.

HVORDAN gøres det?
Jeg vil primærk fokusere på rense-, dag- og natcreme, masker, peeling/scrubbecremer, hånd og fodbehandlinger og hårkure. Opskrifter på grøn hudpleje kommer løbende her på bloggen. Jeg har allerede en del at kunne tage af fra selvforkælelses-julekalenderen.

HVORNÅR (hvor ofte) skal det gøres?
Rensecreme og dag-/natcreme bruges dagligt morgen og aften.
Peeling/scrub og ansigtsmaske 1 gang ugentligt.
Hånd- og fodbehandlinger 1 gang hver 2. uge.
Hårkur 1-2 gang månedligt.


Sjovt nok, så var det alternativ kosmetolog, jeg allerførst havde i tankerne og var virkelig hug på, da jeg startede min rejse indenfor den alternative verden. Dog besluttede jeg mig for kostvejleder uddannelsen i stedet (som jeg ikke har fortrudt et sekundt!), men uddannelsen som alternativ kosmelog popper da stadig op i mit hoved ind i mellem.

Også A.L.T. Ansigtsløftningsteknik uddannelsen hiver i mig ;-).
Hvor er det imponerende, fantastisk og tiltrækkende, at vi ikke behøver alle de dyre "mirakel"-cremer, for at glatte, løfte og lette ansigtets udtryk.  

God fornøjelse, hvis du er med på dette delmål.    

Ingen kommentarer: