lørdag den 14. april 2012

Glutenfrit rugbrød

Det kan godt være lidt af en kunst at bage glutenfrit brød... Kender du det?!

Jeg vil ikke ligefrem prale af, at jeg mestrer kunsten!
Men jeg mestrer kunsten at forsøge ;-) Måske kender du også dét? 

Det blev nu egentligt ret godt - og godtaget af familiens 4 ud af 5 medlemmer - så det er da vist ikke så ringe endda. (selvfølgelig med forbehold for, at imorgen smager det kun 3...eller 2 familiemedlemmer - sådan er det jo med børn (og voksne!) og smagssanserne ;O))

Der var mange kriterier til brødet.
Et brød der spises hver eneste dag året rundt, skal bare være lavet af de bedste ingredienser og med en ordentlig mavefølelse. I min verden eller måske nærmere min mave!.

Kriterierne var, at det selvfølgelig skulle smage godt og ikke smuldre. Derudover siger min mavefornemmelse NO GO til gær og Husk (som ofte bruges for at få glutenfrie produkter til at hæve og hænge sammen, men som jeg ikke er tilhænger af dagligt). Selvfølgelig skulle det også bages uden sukker (som bruges i rigtig mange glutenfrie produkter for at pynte på den ellers lidt flade og noget specielle smag., men som bestemt ikke bidrager til sundheden, tværtimod!). Det skulle også gerne være lidt stenalderagtigt, dvs. fyldt med mange frø og kerner (dog uden at børnene ville synes, at det blev FOR kernet) og indeholde en mindre mængde mel... OG ikke mindst skulle det være hurtigt at lave!

Opskriften, der opfyldte kriterierne pt. (alting forandrer sig jo med lynets hast idag ;-O)
100 g. solsikkekerner
100 g. sesamfrø
100 g. hørfrø
150 g. glutenfrie havregryn
1 tsk. havsalt
1 tsk. carob
½ tsk. stødt koriander
1 spsk. agavesirup
½ dl. olivenolie
½ dl. vand
6 æg

Havregrynene og halvdelen af kernerne og frøene males til mel i kaffekværnen. Bland krydderierne, agavesirup, olie og vand i og pisk et æg i ad gangen. Pisk gerne længe for at få lidt luft i dejen (ca 5-10 minutter).

Beklæd en lille brødform med bagepapir og pensl brødet med vand og drys med sesamfrø.
Bag brødet i midten af ovnen på 160 grader i 1 time.

Du er velkommen til at smide en kommentar, hvis du forsøger dig med brødet - det vil glæde mig at høre din mening :-)

Ha' en skøn lørdag - nu vil jeg i haven i det skønne solskin  8-)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej ;)
Dit brød lyder super lækkert - det kunne jeg godt finde på at prøve af.. Men har lige et par spørgsmål til dig, som du måske har lyst til at svare på med din viden:
-Hvorfor ikke HUSK til daglig?
-Agavesirup er vel også sukker..-eller hvad??
Mange hilsner
Christina

Malene sagde ...

Jeg har efterhånden læst rigtig meget om agave og er helt holdt op med at bruge det. Jeg vil foreslå at bruge dansk honning i stedet

Jane Ryberg sagde ...

Hej Christina og Malene

Ja agavesirup er også en slags sukker, der dog ikke påvirker blodsukkeret så meget pga lav glucose, men alligevel indeholder meget fruktose, som kan belaste/drukne leveren i store mængder. Jeg bruger bare rigtig lidt af det og skifter også indimellem med honning. Jeg er ikke rigtig hug på de mere kemiske sager som sukrin, stevia og birkesød - og vil langt hellere søde med frugt, tørret frugt osv. Mit næste skridt er at købe en stevia plante og så bruge bladene :-).

Ang. HUSK, så ser jeg det mere som et kosttilskud, som kan bruges i akutte faser f.eks. diarre eller forstoppelse - men er det noget kronisk vil jeg hellere finde årsagen eller få flere fibre af "naturlig vej" som f.eks. flere grøntsager.
Mange bruger HUSK i det daglige glutenfrie brød for at få det til at hænge bedre sammen - men jeg tænker at det skal bruges som kosttilskud, når behovet er der. Dette er kun min mening - allerbedst er at gøre, hvad du føler bedst for :-)

Kh Jane