mandag den 6. oktober 2014

Fødselsdags-iskage

I fredags blev jeg 39, og derfor kom min søde søster og mine små dejlige nevøer forbi med et knus, en smuk buket og en gave - og det skulle de da selvfølgelig have en rigtig fødselsdags-iskage til gengæld for ;).

Jeg havde derfor smækket denne hurtige men søde sag sammen, og den blev spist rub og stub af 3 voksne og 5 børn.




Opskriften får du her:

Kagebund:
250 g. dadler
150 g. mandler
3 spsk. kokosolie
1 banan
2 spsk. kakaopulver
½ tsk. vaniljepulver
1 tsk. kanel
3 æg
Skal af en hel appelsin og saften af en halv

Kør det hele godt sammen i foodprocessoren og bred det ud på en bageplade med bagepapir til en lagkagestor størrelse.

Bages i 160 grader ovn i ca. 25 min.

Is:
2 frosne bananer (skåret i skiver for at skåne blender eller foodprocessor)
1 pose frosne jordbær
1 spsk. honning
1 tsk. vaniljepulver

Kør isen i blender eller foodprocessor indtil den har den rette is-konsistens. Men pas på, det er meget hårdt og du kan nemt risikere at skulle stoppe foodprocessoren eller blenderen en del gange for at skubbe isen ned igen..og så køre lidt igen...og så skubbe lidt ned igen.... osv. Selvfølgelig alt efter hvilken maskine, du ejer. Men det ER bøvlet værd! Selv på min ældgamle foodprocessor, der både er blevet skæv i opvaskemaskinen af at være for tæt på varmelegemet, og har slået revner af mit knokleri med den!

Nå tilbage til kagen.... Put nu isen ovenpå den afkølede kage og pynt med lige hvad du har. Hos mig blev det lige vindruer og hakket mørk chokolade.

Ingen kommentarer: